Top / Exhibitions / Pain is just French for Bread

Pain is just French for Bread

by Jaybe Lee

June 10 - June 26, 2022

SOOT is pleased to announce, Pain is Just French for Bread, Jaybe Lee’s first solo exhibition with the gallery. Lee, who received his MFA in Photography from Pratt Institute in 2022, currently lives and works in New York City. This exhibition will feature paintings that represent a new frontier for Lee, who has previously worked in a variety of media including photography, video, and sculpture. Lee was born in Köln, Germany to parents who studied music, spent his childhood in Seoul, Korea, and moved to the U.S. by himself as a teenager. Lee's expressive practice explores the balance between, “origins of home and place, vulnerability and alienation,” and the locus of his own identity and nostalgia. His approach to production includes his own expression of the differences and gaps between the media he uses and the richness and interest created by incorporating those differences. Through his process, he searches for nostalgia and identity that arises from the recognition of boundaries and critical distances, both of which are equally “there.” Each work is the practice of bringing each other's standards into another realm through the photographic mold that he describes as the axis of his work. — I thought about painting as the most natural way to bring photography into another realm, rather than physically manipulating it or processing it in Photoshop. The urge to think about both painting and photography and how they can relate to each other in my work grew. All of my paintings begin by “projecting” or “seeing” an image, much like when I take a photograph. I make these paintings to silhouette, abstract, and merge past, present, and future experiences. I find beauty in the uncertainty of these endings and how they change and mutate in the process. I have had to transform myself many times, but my paintings also share the experiences I have had to endure. In this age of globalization, why is nostalgia so prevalent worldwide? According to Boym Svetlana’s The Future of Nostologia, “Nostalgia is a longing for something that did not exist in the past or will not exist in the future. Nostalgia inevitably reappears as a defense mechanism in times of accelerated rhythms of life and historical upheaval.” Nostalgia is not only about the past; it can be retrospective, future-oriented, or it may be considered both. The fantasies of the past, shaped by the needs of the present, have a direct impact on the reality of the future. - Jaybe Lee — For Lee, the process of creation is an improvisational labor, the layers of paint, peeling off, and applying again, the textures left behind telling the story of his emotional response. Lee’s final paintings are a pure gesture without preconceived notions, a record of his attempt to meld into the America he dares to call home, as a place that encompasses many differences and explores the intersection of identity and nostalgia. In addition to his latest paintings, video installations and photographs will be on view at the exhibition. We are looking forward to seeing you.

この度SOOTでは、ジェイビー・リーによる初個展 Pain is Just French for Bread を開催いたします。 2022年にプラット・インスティテュートにて写真学科のMFAを取得したジェイビー・リーは、現在NYを拠点に活動しています。本展覧会では、写真、ビデオ、彫刻と多様な表現方法でのアプローチを選択し活動を続けるジェイビー・リーの新境地となる、初のペインティング作品を展示いたします。 ジェイビーは、音楽の学位を取得するために両親が滞在していた、ドイツのケルンという町で生まれ育ちました。韓国・ソウルで少年時代を過ごし、10代で単身アメリカへと渡ります。彼の表現活動においての探求は「故郷や家と呼べる場所」ー「脆弱性と疎外感」の間でバランスを保ち、自身のアイデンティティ、ノスタルジアのありかを把握することにあります。 表現方法として用いるメディアの違いや隔たりも、自身の表現へ包含しようとする彼のおおらかな制作との向き合い方は、違いを組み込むことで生まれる豊かさや可笑しさ、境界線や臨界距離を認識することで発生するノスタルジアやアイデンティティーの探求、その双方が等しく“ある”ということに向き合い、どの作品も、彼が制作の軸と語る写真的な型を通して、互いの標準を別の領域に持ち込むための実践であることに気付かされます。 — 私は、写真を物理的に操作したり、Photoshopで加工したりするのではなく、写真を別の領域に持ち込む最も自然な方法、つまり絵画について考えました。私の作品制作において、絵画と写真の両方について考え、それらがどのように互いに関連し合うことができるかを考えたいという衝動が高まりました。私のペインティングはすべて、写真を撮影する時のように”イメージを投影”するか、“イメージを見る”ところから始まります。過去、現在、未来の経験をシルエット化し、抽象化させ、融合するためにこれらのペインティングを制作しています。私は、これらの結末がわからないこと、そしてその過程でどのように変化し、変異していくのかに美しさを見出しています。私は何度も自分を変身させなければなりませんでしたが、私の絵は、私が耐えなければならなかった経験をも分かち合っているのです。 グローバル化の時代には、なぜノスタルジアが世界的に蔓延しているのでしょうか。 ボイムによると「ノスタルジアとは、過去に存在しなかったもの、あるいは未来に存在しないものへの憧れである。ノスタルジアは、生活のリズムが加速し、歴史的な激変が起こる時代に、防衛メカニズムとして必然的に再登場する」と綴られています。(ボイム・スヴェトラーナ『ノスタルジアの未来』) ノスタルジアは過去についてだけでなく、回顧的なもの、未来志向的なもの、その両方があると考えられるのかもしれません。現在のニーズによって形成された過去のファンタジーは、未来の現実に直接影響を与えるのです。 - Jaybe Lee — 制作のプロセスは即興的な労働であり、絵具を重ねたり、剥がしたり、また塗ったりすることで、残った質感が彼の感情的な反応を物語ります。最終的なペインティングは、先入観のない純粋なジェスチャーであり、多くの違いを内包しアイデンティティーとノスタルジアの在処を探求する位置として、彼があえて故郷と呼ぶアメリカへの融合を試みた記録でもあります。 会場では最新作のペインティングの他、ビデオインスタレーション、写真作品をご覧いただけます。 是非、会場へ足をお運び頂けますと幸いです。

Artist Profile
Jaybe Lee
Jaybe Lee (b. 1988, Köln, Germany) received his MFA from Pratt Institute in 2022 and BFA fromthe University of Southern California in 2015. His practice encompasses photography, painting, video, and sculpture. His work has been featured internationally and he is the recipient of the Handtmann Photography Prize in 2013. He is one of the three members of The Fulcrum Press/The Fulcrum, a publishing company and gallery based in Los Angeles, California focusing on exploring the interplay between photography and other artistic media (https://thefulcrumpress.com/).
1988年 ドイツ生まれ。現在、NYのブルックリンを拠点に活動。 2015年に南カリフォルニア大学でBFA、2022年にプラット・インスティテュートにてMFAを取得。 2013年にHandtmann Photography Prizeを受賞。 彼の活動は、写真を軸としながらも、絵画、ビデオ、彫刻作品へと及んでいます。 また、ロサンゼルスに拠点を置く、芸術的メディアと写真の相互作用の探求に焦点を当てた出版社兼ギャラリー「The Fulcrum Press/The Fulcrum」(https://thefulcrumpress.com/)における立ち上げメンバーの一人としても活動をしています。 ©︎Ty Allen